Таїнства Хрещення та Миропомазання




ТАЇНСТВО ХРЕЩЕННЯ 


Таїнство хрещення встановив Сам Христос Господь, охрестившись від святого Іоана Предтечі в річці Йордан. Хрещення не випадково відбулося у воді, бо вона символізує в Біблії життя (згадаймо, що людина складається в основному з води), благодать Божу, чистоту тілесну та духовну. Власне, Ісус Христос, будучи Господем, міг би й не охрещуватися, але своєю дією Він виразно вказав на те, як треба починати життя кожного християнина. Христос освятив Собою і води Йордана, тому й нині священик прикликає молитвами Святий Дух, Котрий і освячує воду в купілі для охрещуваного.
Хрещення звичайно здійснюється у православному храмі, хоча допускається й за його межами. Хрещення триває взагалі досить довго, півгодини-годину. Спочатку священик читає молитви-заборони, щоб іменем Господнім відігнати диявола від охрещуваного, потім той (або від його імені хресні батьки) тричі відрікається від сатани й тричі урочисто проголошує з”єднання з Христом як з Царем та Богом; тричі читається Символ Віри, у котрому сконцентрована суть православного сповідування віри. Потім освячуються вода та єлей, охрещуваного помазують єлеєм на знак того, що він приєднується до древа Церкви Христової. Йому дається ім”я(воно має бути християнське!) і проголошується головна формула хрещення при трикратному зануренні охрещуваного у воду: “Охрещується раб(а) Божий (Божа) (ім”я) в ім”я Отця. Амінь. (1-е занурення). І Сина. Амінь.(2-е занурення). І Святого Духа.“ (3-є занурення).
Далі здійснюється таїнство миропомазання, про котре річ піде у наступній статті. Читаються Апостол та Євангеліє, із відповідною молитвою підстригається волосся (“постриг”), врешті охрещеному вдягають хрестик на шию на знак того, що він уже є християнином.
Уже однієї головної формули охрещення достатньо, щоб вважати людину охрещеною. Це робиться у крайніх випадках, наприклад при небезпеці близької смерті, причому у таких випадках таїнство хрещення може здійснити будь хто з православних, чоловік чи жінка, звичайно ж тільки той(та), хто вже був охрещеним (охрещеною) раніше. Ще св. Петро Могила зобов”язував парафіяльних священиків навчати баб-повитух охрещувати новонароджених святою водою у крайній потребі. При тяжких пологах повитуха мала охрестити дитину, коли з материнського лона виходила голівка чи ніжки дитини. Якщо немовля помирало при пологах, то вона помирала як охрещена. Коли ж дитина виживала, то хрещення відбувалося у храмі як звичайно, тільки головна формула вже не проголошувалася.
Як правило охрещують дитину зануренням у воду, але як виняток допускається обливання й навіть окроплення. Хрещення однієї особи може бути здійсненим тільки один раз у її житті, бо людина й фізично може народитися тільки один раз. У зв”язку з цим Православна Церква вважає дійсним таїнство хрещення тільки у католиків (римо-та греко-католиків), у вірменській Церкві, лютеранській, кальвіністській, англіканській та ще деяких інших, незважаючи на те, що існує різниця у віруваннях, навіть у розумінні суті хрещення (у випадку з протестантами). Те, що називають хрещенням представники інших конфесій, наприклад єговісти, не є таїнством хрещення, а тільки звичайним купанням!
В наш час, після 70-літнього періоду безбожництва, трапляються казусні ситуації, коли до священика звертається людина, котра й сама не знає: хрещена вона чи ні, бо батьки чи бабусі нібито таємно охрестили її, але жодних свідчень не залишилося, немає вже й самих свідків цього. Тому в таких випадках проводиться звичайне охрещення, але перед основною формулою проголошується: “Якщо не був (була) охрещеним(охрещеною), то охрещується…” і т.д.
Православні як і католики охрещують дитину ще в перші місяці, навіть в перші дні їх життя. Протестанти визнають хрещення тільки у зрілому віці і дорікають цим православним. Але дорікання безпідставні. По-перше, щодо цього є вказівки у Святому Письмі. По-друге, хоч дитина є ще зовсім маленькою і не усвідомлює розумом таїнства, однак її душа цілком здатна сприйняти благодать Святого Духа. По-третє, не кожна людина, на жаль, доживає до зрілого віку, буває і зовсім несподівана, рання смерть. Тому позбавляти дитину Божої благодаті, залишати неохрещеною, це означає позбавити її покровительства Божого, Чесних Сил Безтілесних, відрізати їй шлях до спасіння в разі раптової смерті неохрещеними. Це суперечило б і духу, і літері Святого Письма, а також апостольській традиції.
Додамо, що у земному житті діти до певного віку перебувають під опікою батьків. Нормальні батьки прагнуть, щоб діти виросли здоровими тілесно, духовно,тому не чекаючи повноліття дитини роблять щеплення від хвороб тощо. Це робиться для блага дитини і всі це розуміють. Чому ж не подбати батькам про головне: про безсмертну душу своєї дитини? Навіщо ж тягти з охрещенням?
Коли охрещують дитину, то її у храмі до хреста тримають хрещені батьки. В принципі може бути й одна особа у залежності від статі немовляти: у хлопчика –хрещений батько, у дівчинки – хрещена мати. Доросла людина може й сама відповідати на питання священика і для неї хрещені батьки не обов”язкові. Біологічні батьки дитини не тримають її у храмі до хреста, але можуть бути присутніми при хрещенні.
До вибору кумів, які будуть хрещеними батьками дитини, треба ставитися дуже серйозно, бо на них покладається велика відповідальність бути духовними наставниками для своїх хрещених дітей. Ними можуть бути тільки православні! Не можна брати кумами нехрещених, іновірних чи інославних, а також невіруючих. Звичайно ж не можуть бути хрещеними батьками православних дітей особи, які називають себе православними, а насправді є членами різноманітних сект, котрі тільки на словах проголошують віру в Христа, а насправді є надзвичайно далекими від Нього, члени різних окультних організацій, наприклад реріхівці, які є відлученими від Церкви, гадалки, ворожки, тощо. Не можуть бути кумами й безсумнівні грішники (алкоголики, наркомани, гомосексуалісти, трансвестити і т.д.). Інколи доводиться чути досить дивні питання, наприклад: чи може бути хрещеною матір”ю вагітна жінка? Церква завжди ставилася й ставиться з повагою до жінки, тим більше вагітної, тому не бачить ніяких перешкод для того, щоб ці жінки були хрещеними матерями. Взагалі, коли виникають якісь питання, то відповіді треба шукати насамперед у священика, а не у сусідки, тим більше забобонної.
Хрещені батьки окрім великої відповідальності за виховання хрещених дітей мають і певні обов”язки в день хрещення. Хрещений батько дбає про натільний хрестик для дитини, а хрещена мати – про “крижмо”- білу тканину (простирадло, рушник), у котрому тримають охрещуваного. “Крижмо” символізує собою, що людина вийшла х купелі очищеною від гріхів. До речі, охрещуваний має у цей день стати перед хрестом скупаним, чистим, у чистому одязі.
Коли охрещується повнолітня людина, то хрещені батьки непотрібні, але кандидат в охрещені (так званий оголошений чи оголошена) мають пройти елементарну катехизацію, тобто знати (в ідеалі напам”ять) Символ Віри, головні молитви, в першу чергу “Отче наш”, бувати на богослужіннях (на Літургії - до певного моменту, до виголосу священика чи диякона “Оголошені вийдіть”), знати, що таке хрест, Хрещення, Церква, читати Святе Письмо.
Варто сказати кілька слів і про час хрещення. Колись, в часи раннього християнства, хрещення відбувалося тільки у великі свята або ж напередодні їх, насамперед в Страсну суботу, перед Великоднем. І досі у пасхальному богослужінні збереглася згадка про це. Нічний хресний хід довкола храма був колись процесією новоохрещених (неофітів), вдягнених у білий одяг, котрі йшли із свічками в руках. Біля входу до храм їх зустрічали вірні радісним “Христос воскрес!”. Але вже сотні років таїнство хрещення проводиться в будь-який день. Звичайно на радісному обіді після охрещення в піст не можуть подаватися скоромні страви.
Хрещення відкриває людині двері до Царства Божого і тому здавна належить до найважливішим подіям у її житті.

 

ТАЇНСТВО МИРОПОМАЗАННЯ


 Про таїнство хрещення знає принаймні в загальних рисах кожен християнин. Однак чимало з них буде здивовано, коли довідається, що над новоохрещеним здійснюється ще одне таїнство –таїнство миропомазання. Тому варто хоча б стисло розповісти про нього. Почнемо з вияснення поняття “Таїнство” або “Таїна”. Отже, таїнство – це священодії, в яких відбувається невидима зустріч Бога з людиною і найповніше, наскільки це можливо у земному житті, здійснюється єднання з Ним. В таїнствах благодать Бога зходить на нас і освячує все наше єство –і душу, і тіло…
Перше (хронологічно) таїнство в житті християнина – таїнство хрещення заслуговує окремої розмови. Таїнство миропомазання звичайно з’єднується з хрещенням, складаючи ніби одну священодію. Одразу після хрещення священик молитвенно просить про зходження на охрещеного дарів Святого духа. Як пояснюють сучасні православні боголови (прот. О. Шмеман, ієромонах Іларіон (Алфеєв) та ін.), мова йде не про різні “дари” Святого духа, а про самого Святого Духа, котрий подається людині як дар. Про цей дар Христос говорив учням на Тайній Вечері: ”І вблагаю Отця Я, - і Втішителя іншого дасть вам, щоб із вами повік перебував, Духа правди”(Ін.14; 16-17).
Після Вознесіння Господа нашого Ісуса Христа на апостолів зійшов Святий Дух (День Зшестя Святого Духа на апостолів; Трійця). З того часу апостоли покладали руки на охрещуваних, передаючи їм дари Святого Духа. Внаслідок швидкого збільшення чисельності християн особиста зустріч кожного новоохрещуваного з апостолом стала неможливою і тому покладення апостолів та їх спадкоємців – єпископів була замінена миропомазанням. Якщо у Вітхозавітній Церкві миром помазувалися первосвященики та священики на священство, пророки на пророцтво, царі –на царство, то у Новозавітній Церкві миропомазання здійснюється над кожним християнином, як і хрещення. Воно здійснюється тільки один раз у житті християнина.
Миро – це ароматне масло, котре вариться з різних складових елементів (всього 64 найменування (!), в т. ч. єлей, бальзам, смоли, ароматні речовини, трави. Священик, хоч і звершує таїнство миропомазання, однак не може здійснювати чин мироварення. Це право має тільки предстоятель Автокефальної Православної Церкви (патріарх, митрополит). Чин мироварення здійснюється звичайно раз на кілька рокв, після чого освячене миро роздається на парафії священикам. Таким чином, благословення патріарха отримує кожен православний християнин.
Одразу після хрещення священик читає відповідну молитву і помазує охрещуваного св. миром, здійснюючи знак хреста: на чолі, очах, носі, устах, вухах, грудях, руках та ногах. При цього він виголошує наступну формулу: “Печать дару Духа Святого. Амінь”. Коли просвічений святим хрещенням помазується св. миром, тоді на нього зходить Святий дух, як і на апостолів, передає йому благодатні дари. Тепер він стає дійсним християнином, сповненим Святого духа. При помазанні чола освячується розум людини, при помазанні грудей – серце. При помазанні очей, уст і вух – всі почуття, при помазанні рук та ніг – вся діяльність людини. Врешті охрещуваному й миропомазаному постригається волосся на голові на знак того, що він присвятив себе на постійне служіння Богу й досягнення небесного блаженства. У православних звичайно хрестять та миропомазують людину ще у віці немовляти. Але в наш час після 70-річного панування безбожників досить часто доводиться охрещувати та миропомазувати й дорослих людей, навіть похилого віку.
Варто пам'ятати, що дар Святого Духа, отриманий в миропомазанні, так само, як і благодать хрещення, дається так би сказати авансом; вони повинні бути не тільки сприйнятими, але й активно засвоєними. Як казав св. Серафим Саровський, кожен християнин має стяжати Святий дух і Він принесе такі плоди як: любов, радість, мир, довготерпіння, доброта, милосердя, віра, лагідність, поміркованість.

 

Хрещення (Таїнство хрещення) у питаннях та відповідях.

 

Хрещення є дуже важливим таїнством і моментом у духовному житті кожної людини. Окрім того, що Хрещення є вступом у члени вибраного народу християнського, воно порівнюється зі смертю Христа на хресті і Його воскресінням із мертвих, тобто хрещення – це смерть для всього гріховного і негідного і нове народження в житті де є Бог і Його благодать. Тому й не дивно, що батьки, які готуються похрестити своїх дітей, готуються до цієї події з великою увагою, і це зацікавлення та відповідальність не може не тішити.

Мені, як священику, задають багато запитань стосовно таїнства Хрещення: як похрестити дитину, коли можна хрестити, що потрібно для хрещення, підготовка до хрестин, перелік необхідних речей для обряду хрещення, що таке «крижма», як готуватися до хрещення, де можна хреститися, у якій церкві хреститися, чи можна хрестити дитину без згоди чи бажання батьків, хто можуть бути хрещеними батьками, хто не може бути хрещеними батьками, скільки має бути хрещених батьків, як готуватися хрещеним батькам до хрещення, чи можна відмовитися від того, щоб стати хрещеним, як вибирати ім’я, чи можна хрестити дитину подвійним іменем, чи можна хрестити під іншим іменем, як вдягатися на хрещення, чи існує різниця між хрещенням через обливання водою і зануренням, скільки часу триває хрещення, хрестять дітей усіх разом чи індивідуально, хто може бути присутній на хрещені, чи може бути присутня мама на хрещенні, хто тримає дитинку на хрещенні, скільки коштує хрещення, що робити якщо один з батьків не хрещений, або не православний.

На всі ці питання, і дещо більше, я хочу дати відповідь у цьому розділі. Відповісти не цитатами катехізису та церковних книг, а простою і зрозумілою мовою, а, головне, дати відповіді, що прив’язані з сучасністю і сьогоденням. З виникненням нових запитань розділ буде редагуватися і поповнюватися, отже завжди буде цікавим та актуальним.

Як похрестити дитину?

Для цього першого кроку необхідно бажання і воля батьків, домовитися зі своїм священиком, до якого ходите на богослужіння, а якщо ви ще не почали повноцінне церковне життя і ходите до церкви рідко, то знайти ту церкву, до якої, вам лежала душа, і того священика, що викликав би у вас довіру і повагу. Далі, у самій церкві очно або заочно по телефону зідзвонитися з тим, хто приймає записи на хрещення.

У нашій церкві усі замовлення на хрещення приймаються самим настоятелем храму, який і буде хрестити вашу дитинку, отцем Богданом Тимошенком за номером 050-414-20-25.


Коли можна хрестити?

Будь-коли! Не існує ніяких обмежень у часі для здійснення хрещення. Чи то день чи ніч, піст чи не піст, свято чи будні хрестити можна завжди. Вам лише необхідно домовитися зі священиком про день і час хрещення. Кожна церква або священик може встановлювати свій графік проведення хрещення.

У нашій церкві час для хрещення зазвичай такий: у будні і в суботу – з 10:00 до 16:00; у дні проведення богослужіння (неділя і свята) – з 12:15 до 16:00.
Що потрібно для хрещення немовлят?

Насамперед присутність самої дитинки, а також хрещені батьки, натільний хрестик на ланцюжку або мотузці для дитинки і крижма (спеціальне біле полотно для хрещення).

Усе інше, про що вас можуть попросити, є лише додатком або даром для церкви, приміром, хлібина чи якісь види продуктів. Нести дари у церкву є древньою традицією віддяки Богові і священику.


Перелік необхідних речей для хрещення.

Хрестик і крижма. Хрестик на хрестини може бути з будь-якого матеріалу. Зображення розіп'ятого Ісуса Христа на хрестику бажане, але не обов'язкове. До хрестика потрібний ланцюжок або мотузочка, щоб можна було вдягнути його на дитину.


Що таке «крижма»?

Крижма – це спеціальне прямокутне полотно білого кольору, яким огортається похресник. Вона символізує чистоту людської душі після хрещення. Тому вона є білою. Для крижми підійде звичайний шмат будь-якої білої тканини, рушник або спеціально оброблений матеріал з вишитими хрестами.

У нашій церковній лавці ви маєте можливість придбати крижму, що виготовляється саме для хрещень у нашому храмі. Вона пошита з льняного полотна, має вишиті хрести у трьох кутах і вишитий логотип нашого храму у четвертому куті та обрамлена мереживом. Вартість – 100 грн. Фото крижми тут.


Як готуватися до хрещення дитини?

Особливої підготовки для дитини немає. Підготовка для батьків і хрещених батьків полягає в усвідомлені того, що вони збираються зробити, а саме, серйозно і з відповідальністю поставитися до таїнства хрещення, як до духовного народження своєї дитини. Це велика і радісна подія, що має пам’ятатися в родинній пам’яті.


Де можна хреститися?

Бажано хреститися саме в церкві, а не вдома (окрім випадків, коли дитинка тяжко хвора). В церкві, до якої ви належите і яку відвідуєте, у тій і хрестіться. Якщо ви ще не визначилися і не маєте «свою» церкву, знайдіть такий храм, який би припав вам до душі.


У якій Церкві хреститися?

Головне, якщо ви православні, то й треба хрестити дитину у Православній Церкві, незалежно до якого адміністративного осередку вона належить. Тимчасово в Україні Православна Церква розділена на три гілки: Українську Православну Церкву Київського Патріархату, Українську Православну Церкву Московського Патріархату і Українську Автокефальну Православну Церкву. Усі три Церкви є православними і мають одне коріння, тому об’єднання у єдину і помісну Церву є лише питанням часу і неминучим і всі таїнства здійснені у цих Церквах є дійсними і звершеними Духом Святим. Те, що дві з українських православних Церков не є загальновизнаними у світовому Православ’ї, не робить їх неповноцінними, адже через такий самий невизнаний статус пройшла кожна Церква, яка здобувала свою автокефалію-незалежність (наприклад, Російська Православна Церква після проголошення нею автокефалії і відокремлення від Київської Митрополії у 15 ст. була, близько, 150 років у статусі невизнаною і неканонічною допоки і не отримала визнання). Пам’ятаймо, що й Христа не всі визнавали за свого Бога і далі багато хто не визнає, та від цього Його Божество аж ніяк не принижується.


Чи можна хрестити дитину без згоди чи бажання батьків?

Можна. Якби бажання батьків було обов’язковим для хрещення їхніх дітей то християнство зупинилося б у своєму розвитку і зникло з самого першого століття.


Що робити, якщо один з батьків не хрещений, або не православний?

Що робити – дитину хрестити! Віросповідання рідних батьків немає ніякого відношення і впливу на охрещення дитини.

Хто можуть бути хрещеними батьками?

Хрещеними батьками можуть бути повнолітні православні християни, які з відповідальністю і розумінням того, що від них вимагається, беруть на себе такі обов’язки. Адже їхні мета і завдання - виховати свого похресника у вірі і благочесті. Якщо хрещені самі нічого не тямлять у вірі, то й виховати не зможуть. Тому бажано рідним батькам з відповідальністю підходити до вибору кумів.

Церковне повноліття: чоловіча стать – 14 років, жіноча - 13.

Хто не може бути хрещеними батьками?

Хрещеними батьками не можуть бути: рідні батьки, неповнолітні, неправославні, або одружена пара для одного похресника. За канонами Православної Церкви куми для однієї дитини не можуть бути між собою одруженими, так само, як і майбутнє подружжя, бо кумівство – це духовне родство і шлюб між кумами є «духовним кровозмішанням».

Скільки має бути хрещених батьків?

В Древній Церкві для одного похресника був один хрещений батько чи одна хрещена мама. Для хлопчика – тато, для дівчинки – мама. Це пояснюється виключно практичною стороною обряду, адже до 5 століття хрестилися, як правило, у дорослому віці і, щоб не соромитися нагого тіла, хрещені були за статтю похресника. Після впровадження загальноприйнятої практики хрестити дітей з самого малечку хрещених батьків стало двоє, а через декілька століть, інколи, почали брати у хрещені декілька пар хрещених батьків. Церква з цим явищем пробувала боротися, та зусилля були марними і хрещені батьки у вигляді тата і мами стали нормою. Зараз Церква не забороняє брати у хрещені декілька пар батьків.


Чи можна відмовитися від того, щоб стати хрещеним?

Можна і треба, якщо ви відчуваєте, що не зможете допомогти рідним батькам у релігійному вихованні дитини. Кожний хрещений несе перед Богом відповідальність за свого похресника, то ж і вибір ставати чи не ставати хрещеним має бути добровільним.

В деяких регіонах України існує народний звичай не відмовляти від запрошення бути хрещеним, буцімто це є «відхрещування від Христа». Це звичайні народні забобони, які не мають ніякого відношення до Церкви.


Чи можна вагітній жінці бути хрещеною мамою?
Можна.


Як вибирати ім’я для дитини?

За церковною традицією ім’я має бути православне, тобто таке, що є у святцях (переліку святих) Православної Церкви. У такому випадку новоохрещений хреститься ім’ям уже існуючого святого, який стає його небесним покровителем. Раніше вибір імені був за священиком, який слугувався єдиним правилом – у який день дитина народилася, ім’ям святого, що відзначається того дня, вона і називається. Сьогодні це право демократизувалося і право вибору імені є за рідними батьками.

Інколи батьки називають своїх дітей не православними іменами. У такому випадку треба вибрати інше православне ім’я, яким будуть хрестити. Для цього краще слугуватися вищенаведеним правилом: брати ім’я того святого, пам’ять якого припадає на день народження дитини (можна відхилятися від дати народження плюс-мінус 2-3 дні, бо не у всі дні є дні пам’яті святих). Якщо вам тяжко самостійно це визначити порадьтеся зі священиком.

Перелік імен святих: ЧОЛОВІЧІ ІМЕНА ЖІНОЧІ ІМЕНА

Чи можна хрестити дитину подвійним іменем?

Ні, не можна. Ім’я при хрещені дається одне.

Чи можна хрестити під іншим іменем?

Хрестити під іншим іменем, відмінним від того, яким записана дитина у документах, можливо, але не бажано. З практики видно, що часто рідні забувають, під яким другим іменем вони хрестили своїх немовлят. У такому випадку дитина виростає і не знаючи ім’я, яким вона була хрещена у духовно-церковному житті, послуговується не своїм іменем – це є не правильно.

Існує твердження, що друге ім’я, яке залишилося в тайні від усіх, допомагає вберегтися від злих дій різних ворожок, відьом і просто поганих людей, бо вони, нібито, не знаючи істинне ім’я, нічого поганого не зможуть зробити. Це є лише народне повір’я. Для християнина не треба ховатися, щоб отримати захист від злого ока, а шукати захист у Бога і отримувати його через побожне християнське життя, дбання про свою душу, сповідь, причастя та богослужіння.

Батьки, які все ж таки вирішили хрести свою дитину під іншим іменем, мають пам’ятати про те, що молитися за свою дитину вони будуть за тим іменем, яким хрестили. Це також стосується будь якої згадки вашої дитини у церкві і поза церквою: приватна молитва, записки за здоров'я, сповідь, причастя, вінчання.


Як вдягатися на хрещення?

На хрещення слід вдягати дитинку у святкове вбрання, адже це буде днем її духовного народження (бажано у світлий одяг). В церквах України практикується хрещення, як через повне або часткове занурення так і через обливання. Тому в останньому випадку дитинку слід одягати в одяг з вільним доступом до грудей, ручок і стоп ніг (вдягайте не колготки, а штанці/плаття з носочками). Ці частини тіла будуть помазані оливою освячення і Святим Миром.

Дорослим, які будуть присутніми на таїнстві, слід вдягатися у святкову урочисту одежу. За традицією жінки покривають свої голови хустками і вдягаються по-жіночому, тобто у спідниці або плаття. До-речі, урочистим і святковим одягом для кожного українця є вишиванка.

Чи існує різниця між хрещенням через обливання водою і зануренням?

Ні, не існує. Хрестить людину Дух Святий, а вода є лише зовнішнім проявом цієї дії. Тому не існує різниці, яким чином цей зовнішній прояв був здійснений, чи за допомогою трьох крапель води, чи через окунання всього тіла у воду. В Україні традиція хрещення через обливання є древньою і її дотримуються більшість церков на теренах нашої держави.

У нашому храмі хрещення відбувається через триразове обливання голови, рук і ніг. За бажанням батьків хрестимо і через повне занурення.


Скільки часу триває хрещення?

Обряд таїнства хрещення триває 30-40 хвилин.


Хрестять дітей усіх разом чи індивідуально?

В одному обряді хрещення можна хрестити або одну дитинку або багатьох одночасно.

В нашій церкві усі хрещення є індивідуальними, тобто ваша дитинка буде хреститися одна. Якщо ж ви приводите двох-трьох своїх дітей чи дітей ваших родів чи знайомих і бажаєте хрестити їх разом – так і буде, вони будуть похрещені разом в одному обряді хрещення.


Хто може бути присутніми на хрещені?

Усі кого ви запросите, можуть бути присутніми і разом молитися за дитинку і засвідчувати її приєднання до християнського народу.


Чи може бути присутня мама на хрещенні?

Заборона мамі бути присутньою на хрещенні базується на старозавітному правилі природнього очищення жінки після народження дитини. Воно, зазвичай, триває до 40 днів. Після цього вже можна здійснити над мамою чин введення її у храм. Якщо мама прийде з дитинкою до храму до хрещення і попросить священика ввести її і він це зробить, після нього вона сміливо може бути присутньою на хрещенні своєї дитини.

Сьогодні існує практика робити чин вводин після обряду хрещення або наприкінці. У такому випадку мама знаходиться поза межами центрального храму, але може стояти у притворі (невелика вхідна частина церкви) і при відчинених дверях усе бачити і чути, що, власне, і практикується у нашому храмі.


Що робити, якщо у хрещеної мами настали дні природнього жіночого очищення?

Базуючись на старозавітному законі у такі дні жінка вважається «нечистою» і їй забороняється входити до храму і приймати участь у богослужіннях і таїнствах. Хоча, насправді, така думка немає ніякого богословського підґрунтя і основується виключно на гігієнічних принципах. Сьогодні, коли жінки користуються сучасними засобами гігієни, дні природнього очищення не можуть бути перешкодою для відвідування церкви і участі у хрещенні. Церковні правила, що забороняють жінкам бути в церкві в дні очищення, створені багато століть тому, а щоб осучаснити їх, Православна Церква, нажаль, не збиралася на Вселенські собори вже понад 12 століть.


Хто тримає дитинку на хрещенні?

На початку хлопчика тримає хрещена мама, а дівчинку хрещений тато. А після самого моменту хрещення, за древньою традицією восприємництва за статтю, хлопчика приймає на руки хрещений тато, а дівчинку, відповідно, хрещена мама. Якщо обряд вводин рідної мами і воцерковлення дитини проводиться вкінці хрещення, то дитинка передається на руки рідної мами.

З приводу того, хто має вносити дитину і виносити з храму – це питання не до Церкви, а до народних забобонів, тобто, немає значення.


Скільки коштує хрещення?

Віддяка за хрещення має бути добровільною і не мати певної такси! Прейскуранта на таїнство хрещення існувати не повинно. Але, нажаль, не всі церкви послуговуються таким правилом і нерідко своїм сріблолюбством відштовхують людей від себе і від Церкви.

Вільна пожертва за хрещення - це те, що дозволяє малозабезпеченим людям хреститися. Тому, якщо у вас малі фінансові можливості, скажіть про це священику і якщо він від Бога, то похрестить вас безкоштовно, якщо ж відмовить – йдіть до іншого. А для людей зі статком вільна пожертва допомагає проявити свою щедрість. Хоча, нерідко буває так, що люди зловживають доброю традицією вільної пожертви, а на застілля для святкування хрещення витрачають у десятки разів більше грошей, аніж залишать у церкві.

Пам’ятаймо, що за кожний труд варто віддячуватися і що саме ваші пожертви дозволяють утримувати ті церкви і тих священиків, до яких ви привели хрестити своїх дітей.


Як похрестити без священика в разі смертної небезпеки?

За церковними канонами у разі нагальною необхідності, такої, як передсмертний стан дитини або ж дорослого, дозволяється мирянину-християнину незалежно від статі здійснити таїнство Хрещення. Для цього необхідна вода, якою треба тричі полити на голову похресника зі словами: "Охрещується раб Божий/раба Божа (ім'я) в ім'я Отця, амінь, і Сина, амінь, і Святого Духа, амінь". Якщо похресник помре, то він вважатиметься охрещеним, якщо ж виживе, то необхідно звернутися до священика, який має доповнити вже здійснене хрещення молитвами і таїнством Миропомазання. Єдина вимога для такого мирського хрещення - особа, що хреститиме має бути віруючою і церковною та усвідомлювати важливість такого вчинку. Раніше усі баби-повитухи знали, як здійснювати таке хрещення та успішно використовували це знання.


Що робити якщо достеменно не відомо чи була людини раніше охрещена?

Якщо є сумів у тому, чи була людина колись хрещена, то її неодмінно треба похрестити. Над нею проводиться повний обряд хрещення з лише єдиною відмінністю - до формули таїнства після слів: "Охрещується раб Божий (ім'я)" додаються слова: "якщо раніше не був охрещений". Про це слід поговорити зі священиком перед хрещенням.


Як правильно вибрати ім'я дитині?

Раніше батьки не мали великого впливу на вибір імені для дитини. Ім'я дитині давали в церкві виходячи з дати народження дитини і православного переліку (календаря) святих (святців). Таким чином дитину називали в честь святого/святої, в день якого/якої вона народилася. Правда, не у всі дні є пам'ять святих, або святої жіночої статі, тому вибір розширювався в плюс-мінус декілька днів. Така традиція є правильною з точки зору Промислу Божого.

Зараз право надання імені лежить на рідних батьках, які називають своїх дітей на свій розсуд, вподобань або виходячи з вищенаведеною давньою практикою. Хочу зазначити, що при виборі імені для дитини бажано користуватися цією православною традицією, та, якщо назвали дитину по-своєму, то не робити потім якоїсь трагедії, яка тягне своє коріння у забобонах про імена, буцімто дитина, яка неправильно названа буде нещасливою. Можливо саме в тому і Промисел, що дитина носитиме ім'я святого не свого дня народження…

Називати дітей не православними іменами не варта, бо при хрещенні доведеться брати друге ім'я, а це спричинятиме певні незручності у подальшому житті, а саме: можна забути це ім'я; у світському житті ім'я одне, а у церковному інакше; при молитві слід буде вживати хрещене ім'я, тож, хто цього імені не знає той не зможе повноцінно молитися за вашу дитину. Якщо ж усе ж таки назвали дитину неправославним іменем і готуєтеся до хрещення дитини, називайте маля ім'я того святого/святої в день якого/якої вона народилася або співзвучне.


Коли можна приводити охрещену дитину до першого причастя?

Новоохрещену дитину, яка доросліша 40 днів можна причащати одразу після хрестин під час найближчої Служби Божої. Та дитинка, яка охрещена до 40 днів зможе причащатися після проведення над нею обряду воцерковлення, який здійснюється в сороковий день від народження або пізніше.


В чому важливість причастя новоохрещеної дитини?

Якщо коротко, то Христос Сам сказав про це: "Істинно кажу вам: якщо не будете споживати Плоті Сина Людського і не питимете Його Крови, то не будете мати життя в собі. Хто їсть Мою Плоть і п'є Мою Кров, має життя вічне, і Я воскрешу його в останній день" (Ів. 6, 53-54). Дитинку слід причащати якомога частіше. Регулярне причастя на очах змінює дитинку, яка стає спокійнішою і духовно захищеною. До 7 років діти вважаються не свідомими у своїх вчинках, тому ніякої підготовки (посту, сповіді) не має.

В нашому храмі причащати діточок можна в дні проведення Божественної Літургії (Служби Божої): щонеділі і на великі церковні свята (слідкуйте за розкладом богослужінь в правій колонці сайту). Служба розпочинається о 10:00, а саме причастя об 11:00. Попередньо домовлятися на причастя не потрібно і бажано прийти не пізніше 10:45.


Чи можна мити дитину після хрестин?

У древній Церкві омивання відбувалося на 8 день після хрещення. Сьогодні ж цей обряд вміщений разом у єдиному чинопослідуванні хрещення і відбувається в кінці обряду хрещення. Отже, якщо символічне омивання здійснене в день хрещення, то й дитину можна в той самий день мити. Якщо ж ви не бажаєте цього робити – не мийте.

Відповіді на питання давав настоятель храму св. великомученика Димитрія Солунського митрофорний протоієрей Богдан Тимошенко, кандидат богослів'я, спеціаліст по таїнствам хрещення і миропомазання.



Обновлен 03 мар 2013. Создан 20 янв 2013



Київська православна богословська академія cerkva-snt.at.ua свящ. Богдан Сливка Церква.info: Офіційний веб-сайт УПЦ Київського Патріархату bogoslov.cv.ua